دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد :: Ferdowsi University of Mashhad

مثال

پایان نامه های رشته کتابدرای

<   12345678910111213141516171819   >


تعداد نتایج به دست آمده: 185 مورد

>> کتابداری
شماره بازیابی: 154
نام نویسنده: جهانگیر، غلامحسین
مقطع تحصیلی:  دکترا
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 165
چکیده: 

هدف: هدف اصلی این پژوهش توسعه مدل پذیرش فناوری اطلاعات (TAM) از طریق سنجش میزان تأثیر باورهای خودکارآمد و ناکارآمد کاربران (اعضای هیأت علمی) بر پذیرش سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد (پژوهان) مبتنی بر نظریه شناختی- اجتماعی بود.

روش‌ها: این پژوهش کاربردی به روش پیمایشی انجام شد. حجم نمونه‌ 248 نفر از  اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در سال تحصیلی 93-92 بودند که به روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی تعیین شدند. ابزار گردآوری داده‌ها بود که ضریب کلی آلفای کرونباخ آن 95 درصد محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی و نرم‌افزارهای SPSS و LISRER استفاده شد.

یافته‌ها: متغیرهای جنسیت، سابقه کاری، مرتبه علمی و دانشکده محل خدمت اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تأثیری بر میزان متغیرهای مورد مطالعه نداشتند. پذیرش سامانه پژوهان با باورهای خودکارآمد کاربران رابطه مثبت و معنی‌دار و با باورهای ناکارآمد آنان رابطه منفی و معنی‌داری داشت. رابطه باورهای خودکارآمد و ناکارآمد کاربران با استفاده واقعی از سامانه پژوهان با خذف اثر متغیرهای درونی معنی‌دار نبود. سهولت استفاده از سامانه با سودمندی آن همبستگی معنی‌داری داشت. پذیرش سامانه از سوی اعضای حوزه پزشکی غیربالینی بیش‌تر از گروه بالینی بود. سازه سهولت استفاده در پذیرش سامانه پژوهان دارای بیش‌ترین میزان تأثیر بود. در نهایت نتایج به دست‏آمده نشان داد که روابط پیش‏بینی‏شده در مدل پیشنهادی و مفهومی پژوهش حاضر مثبت و معنی‏دار و در نتیجه مدل ارائه‏ شده از برازش کافی برخوردار بود.

 

نتایج: نتایج نشان داد عوامل سازنده مدل پذيرش فناوري اطلاعات در اين پژوهش نيز به عنوان عوامل تأثيرگذار بر پذيرش سامانه پژوهان شناسايي شدند. دستاورد بعدی این پژوهش این بود که مدل ارائه‌شده در ارتباط با پذیرش سامانه پژوهان با ترکیب متغیرهای باورهای خودکارآمد و ناکارآمد به عنوان متغیرهای بیرونی مدل پذیرش فناوری اطلاعات مبتنی بر نظریه شناختی اجتماعی از برازش مطلوبی برخوردار بود. به نظر می‏رسد مدل یاد‏شده، الگوی قابل قبول و چارچوب مناسبی برای مطالعه رفتار پذیرش کاربران باشد.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ



استاد راهنمای اول: دياني، محمد حسين
استاد مشاور اول: نوكاريزي، محسن
کلید واژه ها:  پذیرش فناوری اطلاعات ، باورهای خودکارآمد ، باورهای ناکارآمد ، نظریه شناختی- اجتماعی ، سامانه اطلاعاتی پژوهان ، دانشگاه علوم پزشکی مشهد ، مدل پذیرش فناوری اطلاعات (TAM)


>> کتابداری
شماره بازیابی: 153
نام نویسنده:  نیکوکار، مریم
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 127
چکیده: 

هدف: هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کتابداران کتابخانه­های عمومی استان خراسان رضوی بود.

روش: این پژوهش از نوع کاربردی بود که با روش پیمایشی انجام شد. جامعه پژوهش، کلیه کتابداران وابسته به اداره نهاد کتابخانه­های عمومی استان خراسان رضوی بود. تعداد کل آن­ها 270 نفر بود که با استفاده از جدول کرجسی و مورگان نمونه مورد قبول برای این جامعه، 159 نفر برآورد شد. روش نمونه­گیری تصادفی ساده بود. برای گردآوری داده­های این پژوهش، از دو استفاده شد. عدالت سازمانی نیهوف و مورمن (1993) که شامل سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه­ای و عدالت مراوده­ای (تعاملی) است و بعد چهارمی به نام عدالت اطلاعاتی به آن افزوده شد و رفتار شهروندی سازمانی پادساکف و همکاران (1990) که شامل پنج بعد نوع­دوستی، وظیفه­شناسی، تحمل­پذیری، فضیلت ­شهروندی و احترام و تکریم است. داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و نرم‌افزار‌ اس پی اس اس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته­ ها: میزان عدالت سازمانی کتابخانه‌های عمومی پایین­تر از حد مطلوب و میزان رفتار شهروندی سازمانی کتابداران در حد مطلوب بود. نتایج آزمون همبستگی پیرسون و اسپیرمن نشان داد، بین عدالت سازمانی و ابعاد آن (رویه­ای، توزیعی، مراوده­ای و اطلاعاتی) با رفتار شهروندی سازمانی رابطه معنادار مستقیمی وجود داشت. هم­چنین نتایج نشان داد، بین رفتار شهروندی سازمانی کتابداران با توجه به متغیرهای جنسیت، گروه­های سنی و سطوح تحصیلی کتابداران تفاوت معنادار وجود نداشت اما بین رفتار شهروندی سازمانی کتابداران و سابقه کار آن­ها تفاوت معنادار وجود داشت که طبق آزمون تعقیبی دانکن مشخص شد، بین میانگین رفتار شهروندی سازمانی کتابداران با سابقه کار 6 تا 15 سال با دو گروه دیگر تفاوت معنادار وجود نداشت ولی بین میانگین رفتار شهروندی کتابداران با سابقه کار 5 سال و کم­تر و 16 تا 25 سال تفاوت معنادار است.

اصالت/ارزش: با توجه به این­که عدالت سازمانی نقش مهمی در ارتقا رفتار شهروندی سازمانی دارد، نتایج این پژوهش می­تواند کمک شایانی به توسعه عدالت سازمانی در محیط کتابخانه­ها و در نتیجه بروز بیش­تر رفتار شهروندی سازمانی از سوی کتابداران و در نهایت سبب بهبود عملکرد کتابخانه­ها شود.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ


 


استاد راهنمای اول: نوكاريزي، محسن
استاد مشاور اول: شریف، عاطفه
کلید واژه ها:  عدالت سازمانی ، عدالت رویه ای ، عدالت مراوده ای ، عدالت توزیعی ، عدالت اطلاعاتی ، رفتار شهروندی سازمانی ، کتابخانه های عمومی ، خراسان رضوی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 152
نام نویسنده: كفاشان كاخكي، مجتبي
مقطع تحصیلی:  دکترا
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 273
چکیده: 

هدف: محیط پویا و رقابتی سازمان‌های کنونی باعث شده است تا دانش و مدیریت دانش به یکی از مباحث اصلی مورد توجه سازمان‌ها تبدیل شود. در مدیریت دانش سازمانی، رویکردهای متفاوتی وجود دارد که به منزله راهبردهایی برای جهت‌گیری مدیریت دانش مورد استفاده قرار می‌گیرد. موفقیت هر سازمانی ارتباط تنگاتنگی با انتخاب راهبرد‌های مناسب آن دارد. راهبرد‌های سازمان را می‌توان در سه سطح راهبرد اصلی سازمان، راهبرد‌های وظیفه‌ای و راهبرد‌های عملیاتی طبقه‌بندی کرد. هماهنگي بايد بتواند در سطوح مختلف راهبرد‌های سازمان به طور موفقيت‌آميزي برقرار‌ شود تا یک سازمان بتواند به هدف‌های خود دست یابد. هماهنگی راهبردهای وظيفه‌اي مانند راهبرد فرهنگ سازمانی، راهبرد‌های مدیریت دانش و زیر‌نظام‌های عملياتي آن با راهبرد اصلي سازمان مي‌تواند به اجرای موفق مدیریت دانش کمک کند. هدف اصلی تحقیق حاضر، شناسايي ميزان هماهنگي راهبردهای سازمانی مورد توجه و بررسی نقش این هماهنگی‌ها بر ميزان اجراي فعالیت‌های مديريت دانش در كتابخانه‌هاي مركزي دانشگاهي می‌باشد.

روش: این پژوهش از نظر نتیجه، کاربردی است و به روش تبیینی‌- توصیفی انجام شد. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از روش‌های گردآوری داده‌های کمی و کیفی بدست آمد. نمونه آماری این پژوهش را پنج دانشگاه جامع کشور (شامل دانشگاه‌های تهران، سیستان و بلوچستان، شهید بهشتی، شیراز و فردوسی مشهد) تشکیل داد. برای جمع‌آوری داده‌ها، از مصاحبه‌های نیمه ساختار‌یافته و 3 و یک سیاهه‌وارسی استفاده شد. زیر‌ساخت نظری مصاحبه که برای شناسایی راهبرد‌ اصلی دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد، نظریه دیوید، شناسایی راهبرد فرهنگ سازمانی، نظریه دنیسون و میشرا، شناسایی راهبردهای مدیریت دانش نظریه بیرلی و دالی، شناسایی راهبرد‌های زیر‌نظام‌های مدیریت دانش بر پایه برخي از متون، نظریه نوناکا و تاکوچی و نظریه چوی و لی  شکل گرفت. محتوای سیاهه‌وارسی را مصداق‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش تشکیل داد.

یافته‌ها: نتايج بدست آمده، نشان‌دهنده عدم هماهنگی بیرونی کل در 3 دانشگاه و هماهنگی بیرونی کل متوسط در 2 دانشگاه مورد مطالعه بود. از بعد هماهنگی درونی کل، در 3 دانشگاه عدم هماهنگی، 1 دانشگاه هماهنگی متوسط و 1 دانشگاه هماهنگی قوی مشاهده شد. همچنين نتايج آزمون فرضيه‌ها، نشانگر وجود رابطه مستقيم به نسبت قوي بين هماهنگي بیرونی كل راهبردها (هماهنگی بیرونی عمودی و افقی) و ميزان پياده‌سازي مديريت دانش و رابطه مستقيم و قوي بين هماهنگي دروني كل راهبردها (هماهنگی درونی عمودي و افقي) و ميزان اجراي مديريت دانش بود.

کاربرد‌‌‌های احتمالی: الگوی طراحی شده در این پژوهش می‌تواند توسط مدیران سازمان‌ها بويژه دانشگاه‌ها و کتابخانه‌ها به عنوان ابزاری برای انتخاب و هماهنگ‌سازي راهبرد‌های نظام مدیریت دانش و فرهنگ سازمانی با راهبرد اصلی سازمان‌ها مورد استفاده قرار گیرد. همچنین، این الگو می‌تواند به عنوان ابزاری برای بررسی وضعیت فعلی انواع هماهنگی‌های راهبردی مورد مطالعه در این پژوهش برای سایر دانشگاه‌ها و سازمان‌ها بکار گرفته شود.

ارزش و اصالت: از آنجائيكه مديريت دانش بعنوان رويكردي براي توسعه سازمان‌ها و نيز دستيابي به رسالت و هدف‌های آنها بشمار مي‌آيد، توجه به راهبردهاي آن در راستاي راهبردهاي سازمان مي‌تواند نقش اين مطالعه را در ارزش‌آفريني حرفه علم اطلاعات و دانش‌شناسي در مديريت سازمان‌ها مشخص کند. الگوي مفهومي پژوهش نيز مي‌تواند مبناي بسياري از پژوهش‌ها و توسعه تفكر راهبردي در سازمان‌ها باشد.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ


 


استاد راهنمای اول: پريرخ، مهري
استاد مشاور اول: فتاحي، رحمت اله
استاد مشاور دوم: رحیم نیا، فریبرز
کلید واژه ها:  راهبرد مدیریت دانش ، زیر‌نظام‌های مدیریت دانش ، هماهنگی راهبردی ، نقاط مرجع راهبردی ، کتابخانه‌های مرکزی دانشگاهی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 151
نام نویسنده: زره‌ساز، صدیقه
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 149
چکیده: 

هدف :هدف از انجام این پژوهش، تعیین وضعیت خدمات تحویل مدرک الکترونیکی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی بر مبنای مدل ارزیابی پیشنهادی است. با توجه به نبود یک مدل جامع خاص برای ارزیابی خدمات تحویل مدرک الکترونیکی کتابخانه‌های دیجیتال، ضرورت دارد تا مدلی جامع در این زمینه پیشنهاد شود و بر اساس آن، این خدمات بااهمیت مورد ارزیابی مداوم قرار گیرند. در این راستا، این پژوهش به شناسایی ابعاد و معیارهای اصلی و فرعی جهت طراحی مدل پیشنهادی ارزیابی کیفی خدمات تحویل مدرک کتابخانه‌های دیجیتال و ارزیابی کیفی خدمات تحویل مدرک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی براساس مدل پیشنهادی می‌پردازد.

روش‌شناسی: روش این پژوهش پیمایشی با رویکرد تحلیلی و از نوع کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش را دو گروه متخصصان (شامل اعضای هیأت علمی گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه فردوسی مشهد و کتابداران دارای سابقه ارائه خدمات در بخش‌های تحویل مدرک سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد) و گروه کاربران کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی، که از زمان شروع خدمات تحویل مدرک الکترونیکی این کتابخانه دیجیتال (تیرماه 1392) از این خدمات استفاده کرده‌اند، تشکیل می‌دهد. با توجه به تعداد محدود متخصصان (36 نفر) از روش سرشماری استفاده شد و برای گروه کاربران، 264 کاربر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها، دو محقق ساخته بود. متخصصان به منظور وزن‌دهی به ضرورت‌ها و شاخص‌های اصلی و فرعی مدل و تعیین میزان اهمیت آن­ها نسبت به یکدیگر با بهره‌گیری از فن تحلیل سلسله‌مراتبی (AHP) استفاده شد و در کاربران تعداد 42 گویه برای شاخص‌های فرعی مدل ارزیابی خدمات تحویل مدرک الکترونیکی طراحی شد. پایائی کاربران و مؤلفه‌های آن هم با توجه به آلفای کرونباخ به‌ دست آمده (96/.) مورد تأیید قرار گرفت. روایی ابزارها هم توسط اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی و دانشجویان دکتری تأیید شد.

یافته‌ها: بر مبنای یافته‌های این پژوهش، نمره نهائی وضعیت خدمات تحویل مدرک الکترونیکی کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی با توجه به مدل ارزیابی پیشنهادی از سطح میانگین بالاتر و این تفاوت با توجه به داده‌های آزمون تی تک نمونه‌ای معنادار بود. این یافته بیانگر وضعیت نسبتاً مناسب نظام خدمات تحویل مدرک الکترونیکی آستان قدس رضوی است. همچنین شاخص‌های فرعی جستجوی پیشرفته، گزینه‌های مرور، حق معنوی، دسترسی به اطلاعات کمکی مناسب و کیفیت با توجه به نظر کاربران و ضریب اهمیت هر یک از شاخص‌ها که توسط متخصصان تعیین شده بود، در جایگاه نخست تا پنجم و شاخص‌های فرعی انعطاف‌پذیری، سرعت، برقراری ارتباط مناسب، قیمت و واضح بودن فرایندها در رده‌های آخر در میان بیست و چهار شاخص فرعی قرار گرفتند. یافته‌های مرتبط با فرضیه‌های  دیگر پژوهش نیز نشان داد که میان نمره ارزیابی خدمات تحویل مدرک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی توسط کاربران با میزان استفاده آن­ها از خدمات تحویل مدرک کتابخانه دیجیتال مذکور رابطه معناداری وجود نداشت. همچنین تفاوت معناداری میان نمره ارزیابی خدمات تحویل مدرک کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی توسط کاربران دارای تجربه استفاده از سایر کتابخانه‌های دیجیتال ایرانی با کاربران فاقد این تجربه مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: طراحان کتابخانه‌های دیجیتال قادر خواهند بود با بهره‌گیری از یافته‌های این پژوهش، خدمات تحویل مدرک الکترونیکی کتابخانه دیجیتال خود را به‌گونه‌ای طراحی کنند که رضایت مشتریان خود را به بهترین شکل جلب کنند. مدیران و طراحان کتابخانه دیجیتال سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز با بهره‌گیری از یافته‌های این پژوهش می‌توانند به نقاط ضعف و چالش‌های خدمات تحویل مدرک الکترونیکی کتابخانه دیجیتال خود آشنا شوند و به منظور جلب رضایت بیشتر مشتریان، اصلاح‌های لازم را در طراحی این نظام انجام دهند. از ویژگی‌های پژوهش حاضر همچنین پیشنهاد مدلی خاص برای ارزیابی یکی از مهم‌ترین خدمات کتابخانه‌های دیجیتال یعنی خدمات تحویل مدرک الکترونیکی است

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ


 


استاد راهنمای اول: نوكاريزي، محسن
استاد مشاور اول: صنعت جو، اعظم
کلید واژه ها:  خدمات تحویل مدرک الکترونیکی ، کتابخانه دیجیتال ، کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی ، مدل ارزیابی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 150
نام نویسنده: قلی زاده مقدم، زینب
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 149
چکیده: 

هدف: هدف این پژوهش، تعیین نوع و میزان استفاده از فنّاوری­های اطلاعاتی و ارتباطی و جایگاه هر یک در شکل­دهی به جریان اطلاعات بین شهروندان جغتائی است تا به­ عنوان شاخصه­ هایی نقاطی از حرکت در مسیر توسعه­ یافتگی این شهر را بنمایانند.

روش: این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیّه کارمندان، کسبه، کشاورزان و دانشجویان شهر جغتای می­باشد. برای جمع­ آوری داده ­ها حجم نمونه ه­ای به تعداد 357 نفر انتخاب شد که نسبت هر یک از جوامع چهارگانه (کارمند، کشاورز، کاسب، دانشجو) در نمونه به ترتیب برابر با 66، 185، 28، 75 نفر است. روش نمونه­ گیری، نمونه ­گیری در دسترس است، در عین حال روزها و ساعاتی که به هر یک از این گروه­ها مراجعه شد به صورت تصادفی انتخاب شد. برای جمع­آوری داده ­ها از محقق­ ساخته استفاده شده که روایی آن با نظر استادان راهنما و مشاور و اعضای هیئت علمی رشته علم اطلاعات و دانش­ شناسی تأئید و پایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه گردیده است. داده ­­های گردآوری شده با استفاده از نرم افزار اس. پی. اس. اس. تجزیه و تحلیل گردید.

یافته ­ها: تجزیه و تحلیل داده ­ها نشان داد اکثر افراد نمونه مورد مطالعه (1/97%) تلویزیون در اختیار دارند و درصد کمی از افراد (2/4%) ماهواره در اختیار دارند. بیش­ترین میزان دسترسی  افراد به تلفن ثابت (4/77%) و کم­ترین میزان دسترسی آن­ها به ماهواره (6/10%) است. بیش­تر افراد برای کسب اطلاعات روزمره خود از تلویزیون (64/2) استفاده     می­کنند و از ماهواره (15/0) کم­ترین میزان استفاده را دارند. پاسخ­گویان بر این باورند که اینترنت (45/4) بیش­ترین سودمندی و ماهواره (42/0) کم­ترین سودمندی را از جهات مختلف (فردی، اجتماعی و اقتصادی) در زندگی فردی شهروندان جغتائی و یا توسعۀ شهر جغتای دارد.

مهم­ترین منبع نمونه مورد مطالعه، برای دریافت اطلاعات درون­ شهری، گفت­وگوی حضوری (16/6) است و فنّاوری­های اطلاعاتی و ارتباطی نسبتا سنّتی بر جریان اطلاعات درون­ شهری غلبه دارد. تلویزیون و گفت­وگوی حضوری (15/8 و 41/4) و نیز اینترنت به ترتیب سه منبع مهم برای دسترسی به اطلاعات در زمینه­ های مختلف اقتصادی، سیاسی، بهداشتی و ... (برون ­شهری) هستند. اطلاعات درون­ شهری بیش­تر از طریق گفت­وگوی حضوری (با میانگین سودمندی 84/2 و میانگین استفاده 16/6) و اطلاعات برون­ شهری بیش­تر از طریق تلویزیون (با میانگین سودمندی 91/2 و میانگین استفاده 15/8) در شهر جغتای جریان دارد. اینترنت و گفت­وگوی حضوری به ترتیب دو مؤلفه مهم دیگر در جریان اطلاعات برون­ شهری هستند و کتابخانه و ماهواره در آخرین رده قرار دارند و کم­ترین نقش را در این جریان دارند. هم­چنین نتایج به دست آمده بیان­گر آن است که گروه­های مورد مطالعه (کارمند، کاسب، کشاورز، دانشجو) در این پژوهش در چهار حوزه مالکیّت، دسترسی، استفاده و سودمندی منابع و کانال­های اطلاعاتی نظرات متفاوتی اعلام کرده ­اند. به بیانی دیگر نوع شغل در مالکیّت، دسترسی، سودمندی و استفاده از منابع اطلاعاتی و ارتباطی تأثیرگذار است.

نتیجه­ گیری: اگرچه شهر جغتای شهری نسبتاً کوچک و قرار گرفته در دور دست است، امّا فنّاوری­های اطلاعاتی و ارتباطی هم در ارتباط­های درون­ شهری و هم در ارتباط­های برون­ شهری حضوری قابل توجه دارند. این حضور بیش­تر در گروه­ های کارکنان و کسبه و تاحدودی در دانشجویان قابل رؤیت است.

فهرست مندرجات

منابع و مآخذ


 

 



استاد راهنمای اول: دیانی، محمدحسین
استاد مشاور اول: فتاحی، رحمت الله
کلید واژه ها:  جریان اطلاعات ، اطلاعات درون ­­شهری ،  اطلاعات برون­ شهری ، شهرستان جغتای ،  فنّاوری اطلاعاتی و ارتباطی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 149
نام نویسنده: باقری، زهره سادات
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 141
چکیده: 

هدف: هدف پژوهش، تعیین میزان تعهد سازمانی کتابداران با  تیپ‌های شخصیتی متفاوت کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و تعیین رابطه بین آن‌ها بود.

روش­: پژوهش حاضر به روش پیمایشی، به مقایسه میزان تعهد سازمانی  تیپ‌های شخصیتی (بررون‌گرا، میانه و درون‌گرا) کتابدارن پرداخته است. جامعه پژوهش شامل همه کتابداران کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی به تعداد 137 نفر بود.   نمونه­ گیری به روش تصادفی طبقه‌ای انجام شد و 103 نفر به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات بود و شامل تعهدسازمانی که توسط ناوی (1391) در قالب 36 گویه ساخته شده بود و  استاندارد برون‌گرایی-درون‌گرایی میشل گوکلن در قالب 50 گویه بود که پس از آزمون روایی و پایایی ( تعهد سازمانی، 75٪ و شخصیتی،72٪)، تعهد سازمانی کتابداران و تیپ شخصیتی آن‌ها تعیین  شد.

یافته­ ها: نتایج نشان داد به طور کلی میانگین تعهد سازمانی کتابدارن (64/131) پایین‌تر از حد مطلوب (140) بود. در دو بعد تعهد به شغل کتابداری و تعهد به همکاران، میزان تعهد با حد مطلوب تفاوت معنا‌دار داشت و از حد مطلوب پایین‌تر بود. تیپ شخصیتی 4/74٪ از افراد برون‌گرا، 3/13٪ درون گرا و3/12٪ میانه بود. بین میانگین نمرات تعهد سازمانی برون‌گرایان، درون‌گرایان و افراد میانه تفاوت معناداری وجود نداشت (412/0 p=). تفاوت معناداری بین میانگین تعهد سازمانی کتابداران مشغول به فعالیت در بخش‌های مختلف کتابخانه (00/0p=)، و میانگین تعهد سازمانی کتابداران دارای تیپ­های شخصیتی متفاوت و فعال در بخش­های مختلف (00/0p=) با یکدیگر وجود داشت، و تعهد همه تیپ‌ها در بخش خدمات عمومی بالا‌تر بود. بین میانگین تعهد سازمانی کتابداران دارای سوابق کاری مختلف (01/0p=) و میانگین تعهد سازمانی کتابداران دارای تیپ‌های شخصیتی و سوابق کاری مختلف (00/0p=) تفاوت معناداری مشاهده شد. بین میانگین تعهد سازمانی تیپ‌های مختلف شخصیتی در زنان و مردان تفاوت معنا‌داری وجود داشت (01/0p=). از دیگر یافته‌های پژوهش این بود که تعهد سازمانی مردان بیشتر از زنان بود و ابعاد تعهد به سازمان (01/0p=)، تعهد به کتابخانه (01/0p=) و تعهد به همکاران (00/0p=) در دو بخش خدمات عمومی و خدمات فنی با یکدیگر تفاوت معنا‌دار بود و در ابعاد تعهد به سازمان (00/0p=)، تعهد به کتابخانه (00/0p=) و تعهد به شغل (02/0p=)، میانگین تعهد سازمانی کتابداران دارای سنوات مختلف، تفاوت معنا‌دار بود.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ


 


استاد راهنمای اول: نوكاريزي، محسن
استاد مشاور اول: شریف، عاطفه
کلید واژه ها:  تعهد سازمانی ، تیپ‌های شخصیتی ، برون‌گرایی و درون‌گرایی ، کتابخانه آستان قدس رضوی ، کتابداران


>> کتابداری
شماره بازیابی: 148
نام نویسنده: شفیعی، سید مسعود
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 136
چکیده: 

هدف: استفاده از فراداده‌های مناسب در سامانه‌های اطلاعاتی پیش‌نیاز ارائه قابلیت‌های نمایه‌پذیری، جستجو و بازیابی اطلاعات می‌باشد. هدف کلی پژوهش حاضر ارزیابی فراداده‌های به كار رفته در سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد (ساعد) از جنبه قابلیت‌های جستجو، بازیابی و نمایه‌پذیری اطلاعات در راستای کارآمدتر کردن سازماندهی اطلاعات در این سامانه و به‌ویژه در موتورهای جستجو است.

 

روش‌شناسی: اين پژوهش به روش مطالعه‌ای موردی (مورد پژوهی) با رویکرد ارزیابانه درباره سامانه ساعد و فراداده‌های بکار رفته در آن انجام گرفت. به این منظور، از میان پیشینه مقاله‌های ذخیره‌شده در سامانه اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، به روش نمونه‌گیری تصادفی، 392 عنوان مقاله و 269 نام عضو هیئت‌علمی انتخاب گردید. افزون بر آن، 7 مخزن سازمانی نمونه یعنی Eprints، Dspace، SobekCM، SimpleDL، arXiv، eScholarshipe و Digital Commons برای مقایسه قابلیت­های جستجو و بازیابی آن‌ها با سامانه ساعد انتخاب شد. روش گردآوری داده به‌صورت مشاهده سیستمی و ابزار آن نیز سیاهه وارسی تهیه‌شده توسط پژوهشگر بود که روایی آن توسط برخی استادان متخصص تأیید گردید.

 

یافته ­ها: یافته‌ها نشان داد نمایه­ پذیری سامانه ساعد در دو موتور جستجوی گوگل و گوگل پژوهشگر بر اساس عنوان مقاله‌ها بیش از 60 درصد و پیشینه‌های به زبان فارسی، نمایه‌پذیری بهتری نسبت به پیشینه‌های به زبان انگلیسی داشتند. همچنین، بین دو موتور جستجو در نمایه‌سازی اطلاعات سامانه ساعد بر اساس عنوان، همگونی معنی‌داری وجود داشت. نسبت نمایه‌پذیری سامانه ساعد بر اساس نام نویسندگان در بخش فارسی با میانه 80/0، انگلیسی 67/0 و به‌طورکلی 71/0 بود. این میزان در گوگل پژوهشگر برای نام‌های فارسی 37/0، نام‌های انگلیسی 42/0 و درکل 39/0 بود. بین میزان نمایه‌پذیری نام نویسندگان در این دو موتور جستجو نیز تفاوت معناداری وجود داشت. میزان بکارگیری عناصر فراداده‌ای (تعداد فيلدها) در سامانه ساعد برای ارائه قابلیت مرور 1، قابلیت جستجو 5، قابلیت نمایش 1، قابلیت محدودسازی 3 بود و هیچ قابليتي برای مرتب‌سازی نتایج جستجو وجود نداشت.

نتیجه­ گیری: سازماندهی اطلاعات در سامانه ساعد به‌صورت بهینه صورت نمی‌پذیرد و وضعیت نمایه‌پذیری آن در موتورهای جستجو نیز مطلوب نبود. همچنین سامانه ساعد، به عنوان يك مخزن سازماني، نتوانسته از عناصر فراداده‌ای در ارائه انواع قابلیت‌های مختلف نمایش، مرور، محدودسازی نتایج و انتخاب نحوه مرتب‌سازی نتایج استفاده بهینه را ببرد. با بهره‌گیری هدفمند و سازماندهی فراداده‌ها می‌توان قابلیت‌های جستجو، بازیابی و نمایه‌پذیری اطلاعات را ارتقاء بخشید که در این راستا پیشنهادهای کاربردی جهت ارتقاء سامانه ساعد ارائه گردید.


فهرست مندرجات

فهرست منابع و مآخذ

فاقد

 


استاد راهنمای اول: فتاحي، رحمت اله
استاد مشاور اول: شریف، عاطفه
کلید واژه ها:  نمایه‌پذیری اطلاعات ، سازماندهی اطلاعات ، موتور جستجوی گوگل ، موتور جستجوی گوگل پژوهشگر ، سامانه‌های اطلاعات علمی ، فراداده ، مخازن سازمانی ، دانشگاه فردوسی مشهد


>> کتابداری
شماره بازیابی: 147
نام نویسنده: قانعی، محمد
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 118
چکیده: 

برنامه‌ریزی راهبردی فناوری اطلاعات از ابزارهای سنجش آمادگی الکترونیکی و بلوغ فناوری در راستای بهبود استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی ارتباطی در کتابخانه است. هدف، ارائه الگوی بومی‌سازی شده راهبردی با شناسایی عوامل مؤثر بر پذیرش و به کارگیری فناوری‌های موجود در کتابخانه‌های دانشگاهی فردوسی مشهد بود. روش پژوهش، پیمایشی-تحلیلی بود. جامعه پژوهش شامل اعضای هیأت علمی (783 نفر) و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد (11755 نفر) در نیمسال دوم سال تحصیلی 1392-1393 بودند. ابزار گردآوری اطلاعات ‌ بود که طی دو مرحله در اختیار نمونه‌هایی 201 و 373 نفری با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبتی قرار گرفت. تمامی ‌های توزیع شده در هر دو نمونه گردآوری شد. روایی صوری اول با توزیع میان برخی از اساتید علم اطلاعات و دانش‌شناسی مورد تأیید قرار گرفت. روایی محتوایی نهایی نیز با استفاده از ماتریس همبستگی چرخش یافته مورب در روش تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌های گردآوری شده با استفاده از روش تحلیل مسیر در نرم‌افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت و بارهای عاملی و ضرایب مسیر به عنوان ضرایب همبستگی رگرسیون چندگانه در راستای تشخیص عوامل مؤثر مورد تحلیل قرار گرفت. یافته‌های حاصل از سؤال‌ها حاکی از آن بود که تمایلات رفتاری، نفوذ اجتماعی و آموزش و اطلاع‌رسانی بر پذیرش فناوری برای هر دو گروه اعضای هیأت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی به صورت یکسان؛ و توانایی شخصی، ویژگی‌های وظیفه، رفع نیاز اطلاعاتی و سواد رایانه‌ای برای اعضای هیأت علمی و توانایی شخصی، ویژگی‌های وظیفه، رفع نیاز اطلاعاتی و تناسب وظیفه با فناوری موجود برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی در به کارگیری فناوری نزد جامعه پژوهش، عوامل اثرگذار بودند. از این بین متغیر تمایلات رفتاری، بیش‌ترین تأثیر را بر پذیرش فناوری، و متغیرهای رفع نیاز اطلاعاتی و ویژگی‌های وظیفه به ترتیب بیش‌ترین تأثیر را در به کارگیری فناوری اطلاعات در جامعه پژوهش داشتند. آزمون فرضیه‌ها نشان داد که مدل‌های آماری نظریه‌های تناسب وظیفه-فناوری و یکپارچه پذیرش و استفاده از فناوری در جامعه پژوهش دارای نیکویی برازش بودند و می‌توان از آن‌ها برای ایجاد مدل بومی‌سازی شده راهبردی استفاده کرد. در نهایت، مشخص شد که برجسته بودن عامل ویژگی‌های وظیفه در برابر ویژگی‌های فناوری ممکن است ناشی از توجه کاربران کتابخانه به فناوری در راستای رفع نیاز اطلاعاتی یا به روز نبودن و جذاب نبودن فناوری‌های موجود در کتابخانه باشد که عامل تسهیل شرایط در پذیرش فناوری را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

فهرست مندرجات

فهرست منابع و مأخذ

          


استاد راهنمای اول: نوكاريزي، محسن
استاد مشاور اول: صنعت جو، اعظم
کلید واژه ها:  پذیرش فناوری ، تناسب وظیفه - فناوری ، برنامه ریزی راهبردی ، فناوری اطلاعات


>> کتابداری
شماره بازیابی: 146
نام نویسنده: خسروی، احمد
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1392
تعداد صفحات: 146
چکیده: 

هدف:

هدف پژوهش حاضر، بررسي و مقايسه ميزان حضور هر يک از موانع و عوامل مؤثر بر يادگيري سازماني در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي است.

روش پژوهش:

روش تحقيق از نوع پيمايشی با رويکرد توصيفی- تحليلی است. براي جمع آوری اطلاعات از يك محقق ساخته استفاده شد. روايي با استفاده از نظرات اساتيد و متخصصان رشته علم اطلاعات و دانش شناسی، روانشناسي و كارشناسان سازمان کتابخانه‌ها مورد تأييد قرار گرفت و پايايي آن توسط نمونه اوليه شامل 30 (كه توسط 10 نفر از مديران و 20 نفر از كاركنان سازمان تكميل شده بود ) محاسبه شد(86/.=α). جامعه آماری تحقيق شامل تمام کارکنان سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي (250 نفر ) بود. از اين تعداد با استفاده از فرمول نمونه‌گيري‌ مورگان تعداد 152 نفر (12 نفر از مديران و 140 نفر از كاركنان ) به روش تصادفی ساده انتخاب شدند.

نتایج:

-     در بين موانع يادگيري سازماني، ميانگين حضور موانع فرهنگي، موانع سازماني و موانع ساختاری از سطح متوسط کمتر است و در مجموع ميانگين حضور موانع يادگيري سازماني، از سطح متوسط کمتر است.

-           در بين عوامل مؤثر بريادگيري‌ سازماني، ميانگين حضور عوامل پنج اصل سنگه از سطح متوسط بیشتر است. در مورد فرهنگ ‌سازمانی و توانمندسازها ميانگين حضور این عوامل از سطح متوسط کمتر و در مجموع ميانگين حضور عوامل مؤثر بر يادگيري سازماني از سطح متوسط بیشتر است.

-     بين ديدگاه مديران و كاركنان سطوح مختلف کتابخانه‌ها ( کتابخانه مرکزی و کتابخانه‌های وابسته )، در مورد ميزان حضور هر يک از عوامل و موانع يادگيري سازماني تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

- بجز در مورد پنج اصل سنگه، بين ديدگاه هاي مديران و کارکنان, در مورد ميزان حضور عوامل مؤثر بر يادگيري سازماني، و ميزان حضور موانع يادگيری سازمانی تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

- بين ديدگاه‌های مديران و کارکنان در مورد حضور عوامل مؤثر بر یادگیری سازمانی و موانع يادگيری سازمانی، در سطوح مختلف تحصيلي تفاوت معنی‌داری وجود نداشت.

 

فهرست مندرجات

فهرست منابع و ماخذ


استاد راهنمای اول: صنعت جو، اعظم
استاد مشاور اول: پريرخ، مهري
کلید واژه ها:  یادگیری سازمانی ، سازمان کتابخانه ها ، موزه و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ، پنج اصل سنگه ، سازمان یادگیرنده ، عوامل موثر بر یادگیری سازمانی ، موانع یادگیری سازمانی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 145
نام نویسنده: خوش طالع، مهسا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1393
تعداد صفحات: 80
چکیده: 

مطالعه خودتنظیم ظرفیتی است که فرد برای تعدیل عادت­های مطالعه خود طبق شرایط و تغییرات محیط درونی و بیرونی به کار می­گیرد ویکی از مهمترین متغیرهایی است که پیش­بینی کننده موفقیت­های تحصیلی دانش­آموزان در آینده و مورد توجه بسیاری از پژوهشگران است.

هدف مطالعه حاضر، تعیین رابطه سبک­های پردازش اطلاعات و ادراک از محیط کلاس با راهبردهای مطالعه خودتنظیم است. بنابراین این پژوهش از نوع کاربردی است که به روش پیمایشی انجام می­شود. برای این منظور از طریق نمونه­گیری خوشه­ای 380 نفر دانش­آموز دختر و پسر پایه دوم و سوم متوسطه مشغول به تحصیل در شهر تهران (242 پسر، 138 دختر) انتخاب و مقیاس های راهبردهای انگیزشی برای یادگیری پینتریچ و دیگران (1991)، مقیاس سبک های پردازش اطلاعات پسینی و اپستاین (1999) و مقیاس ادراک از محیط کلاس جنتری، گیبل و ریزا (2002) را تکمیل کردند. داده­ها به وسیله آزمون ضریب همبستگی پیرسون تحلیل و برای بررسی سهم هر یک از متغیرها در پیش­بینی از رگرسیون گام به گام استفاده شد. نتایج نشان داد که سبک پردازش اطلاعات تجربه­ای با هیچ کدام از راهبردهای عمیق و سطحی مطالعه خودتنظیم رابطه ای ندارد درحالی که سبک پردازش اطلاعات منطقی با راهبردهای سطحی و عمیق مطالعه خودتنظیم رابطه مثبت و معناداری دارد. همچنین مؤلفه­های ادراک از محیط کلاس (علاقه­مندی، چالش­انگیزی، انتخاب­گری و لذت­انگیزی) نیز با راهبردهای عمیق مطالعه خودتنظیم رابطه مثبت و معناداری دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز نشان داد که سبک­های پردازش اطلاعات می­توانند راهبردهای مطالعه خودتنظیم را پیش­بینی کنند که در این میان سبک پردازش اطلاعات منطقی بیشترین سهم را دارد. همچنین مؤلفه­های ادارک از محیط کلاس (ادراک از علاقه­مندی و انتخاب­گری) توانستند راهبردهای مطالعه خودتنظیم را تبیین کنند که بیشترین اثر مربوط به ادارک از علاقه­مندی و مؤلفه ادراک از انتخاب­گری دارای کمترین اثر بر راهبردهای مطالعه خودتنظیم است. به طور کلی پژوهش حاضر در تایید الگوی کلی نظریۀ شناختی-اجتماعی نشان داد آنچه در نهایت منجر به شکل­گیری رفتار خوتنظیم می­شود، حاصل جبر متقابل سه عنصر فرد، رفتار و محیط است.

فهرست مندرجات

فهرست منابع و ماخذ



استاد راهنمای اول: صنعت جو، اعظم
استاد مشاور اول: نوكاريزي، محسن
کلید واژه ها:  مطالعه خودتنظیم (سطحی و عمیق) ، سبک¬های پردازش اطلاعات ، ادراک از محیط کلاس ، دانش¬آموزان دبیرستانی

<   12345678910111213141516171819   >


فهرست پايان نامه ها


منوي كاربر


پيوند هاي مفيد


لينك هاي مفيد


صفحه اصلی | تماس با ما | نقشه سایت 
©2008 Ferdowsi University Of Mashhad.