دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد :: Ferdowsi University of Mashhad

مثال

پایان نامه های رشته روان شناسی

<   11121314151616263646566676869707172737475767778798081828384858687   >


تعداد نتایج به دست آمده: 866 مورد

>> روان شناسی
شماره بازیابی: 122
نام نویسنده: فیضی، غلامرضا
نویسنده دوم: يعقوبي، محمد
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 131
چکیده: 

فاقد چكيده


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 121
نام نویسنده: بی باك، محمد
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 76
چکیده: 

افسردگی از جمله عوامل تهدید كننده جدی سلامتی انسان امروزه به حساب می آید. شناخت ابعاد مختلف افسردگی و پی بردن به تفاوتهای موجود در زنان و مردان می تواند ما را در پیشگیری، تشخیص، درمان عوامل اساسی تر آن یاری رساند. هدف مطالعه حاضر این بود كه شدت ابعاد افسردگی را در زنان و مردان مقایسه نماید با این فرض كه شدت ابعاد افسردگی در زنان و مردان مراجعه كننده به كلینیك روانشناسی دانشگاه فردوسی و كلینیك ابوریحان بیرونی مشهد، تفاوت معنی داری وجود دارد. برای آزمودن این فرض به شیوه غیر احتمالی – در دسترس- و با استفاده از فرمول دیكسون ماسی(1969) برای گروههای كه انحراف معیار نامشخص دارند تعداد 168 آزمودنی در قالب دو گروه (از هر جنس 84 نفر) از میان مراجعین به كلینیك روانشناسی دانشگاه فردوسی و كلینیك ابوریحان برگزیده شدند. ابتدا از آزمودنیها توسط محقق مصاحبه بالینی به عمل آمد و پس از آنكه تشخیص افسردگی می گرفتند افسردگی بك (BDI) اجرا می گردید. ملاك مقایسه شدت ابعاد افسردگی آزمودنیها مواد 21 گانه افسردگی بك بوده است كه هر كدام از ماده ها نماد یك بعد از افسردگی تلقی شده است. برای آزمودن فرض این پژوهش از آزمون T برای مقایسه میانگین های گروههای مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد كه شدت برخی ابعاد افسردگی در زنان و مردان به طور معنی داری متفاوت است. از میان ابعاد 21 گانه افسردگی بك در نه بعد غمگینی، بد بینی، احساس شكست، نارضای، اتهام به خود، كناره گیری اجتماعی، بی اشتهایي، اشتغال فكري درباره بدن و بی میلی جنسی تفاوت معنی داری وجود داشت و در 12 بعد احساس گناه ، مجازات ، از خود بیزاری، خودآزار رسانی،‌ گریستن ، عصبانیت، بی تصمیمی، تغیر خود پنداری، دشواری در كار، اختلال خواب، خستگی پذیری و كاهش وزن تفاوت معنی داری مشاهده نشد. از میان ابعادی كه در دو جنس تفاوت معنی داری وجود داشت زنان در ابعاد غمگینی ، بدبینی، احساس شكست، نارضایتي، كناره گیری، بی اشتهایي و اشتغال فكري درباره بدن و مردان تنها در دو بعد بی میلی جنسی و اتهام به خود نمرات بالاتری را كسب نمودند. از دیگر اهداف این تحقیق مشخص نمودن ابعاد برجسته تر افسردگی در زنان و مردان بود كه ابعاد نارضایتي ، غمگینی ، احساس شكست و بد بینی در زنان و ابعاد اتهام به خود، بی تصمیمی، عصبانیت و احساس مجازات در مردان برجسته تر بودند.

فهرست مطالب - منابع و مأخذ - نتيجه گيري

فاقد


استاد راهنمای اول: طباطبائی، سید محمود
استاد راهنمای دوم: آزاد، اسدله
استاد مشاور اول: برادران رفيعي، علي محمد
استاد مشاور دوم: دژكام، محمود


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 120
نام نویسنده: صیادی اناری، عليرضا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 127
چکیده: 

هدف از این پژوهش هنجاریابی خود خطابه ای عواطف منفی است كه با 39 آیتم ابزاری برای تشخیص عواطف منفی می باشد. برای مناسب سازی از جمعیت دانش آموزان مدارس راهنمای شهرستان رفسنجان در محدوده سنی 11تا 15 سال با شیوه نمونه گیری خوشه ای تصادفی یك نمونه 414 نفری انتخاب و انجام مراحل هنجاریابی صورت گرفت. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، NASSQ بعنوان ابزار اصلی و مقیاسهای CDS-A و اضطراب پنهان اشپیل برگر بعنوان مقیاسهای ملاك بكار برده شد. روش پژوهش در این بررسی روش توصیفی از نوع هنجاریابی بر اساس اصول روان سنجی است كه در آن تحلیل سوالات از طریق همبستگی سوال با نمره كل و با كمك روش لوپ، تاثیر حذف سوال بر میزان پایای انجام پذیرفت كه با حذف 5 سوال پایای آزمون در مطلوبترین وضعیت از لحاظ پایای قرار گرفت، و نتیجتا فرم 34 سوالی آزمون تهیه شد. روای از طریق روای سازه(شواهد همگرا) و همسانی درونی (همبستگی بین خرده مقیاسها با نمره كل) و پایای آن به وسیله دو روش باز آزمای و همسانی درونی (آلفای كرونباخ) محاسبه شد. در كل ضرایب روای و پایای بدست آمده برای NASSQ رضایت بخش بوده و در سطح P<0/001 معنی دار است. و در نهایت نمره خام گروه هنجار به نرم درصدی و نمره معیار T تبدیل شد كه در این هنجار نمره خام 82 برابر با نمره معیارT هفتاد می باشد كه مرز بالای دامنه نرمال می باشد.

فهرست مندرجات   فهرست منابع و مأخذ  نتيجه گيري   


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا
استاد مشاور اول: مهرام، بهروز


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 127
نام نویسنده: خدابخشی، پرستو
نویسنده دوم: باقريان، مژگان
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1379
تعداد صفحات: 99
چکیده: 

فاقد چكيده


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 126
نام نویسنده: اردونی، اشرف
نویسنده دوم: ميش مست، زهرا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1379
تعداد صفحات: 74
چکیده: 

فاقد چكيده


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 125
نام نویسنده: عرب پور، علي
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 68
چکیده: 

فاقد چكيده

ابزار پژوهش نيست


استاد راهنمای اول: باقري، نادر


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 124
نام نویسنده: عبدالعلی زاده، فاطمه
نویسنده دوم: علوي، طاهره
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 108
چکیده: 

پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه بین سطح تفکرات غیر منطقی و سلامت روان دانشجویان غیر بومی دانشگاه مشهد با استفاده از دو مقیاس (REBT:GHQ)اجرا گردید و 5 فرض اصلی و نیز تعدادی سوالات جنبی با کمک روشهای آماری مورد بررسی قرار گرفت.نتایج پژوهش های گذشته را در زمینه اهمیت نقش تفکرات غیر منطقی بر سلامت روان تاکید نمود و بدین ترتیب فرضیه اول مود تایید قرار گرفت. فرضیه دوم تحقیق مبنی بر رابطه بین سطح تفکرات غیر منطقی و سلامت روان در دانشجویان دختر مورد تایید واقع نشد.فرضیه سوم مبنی بر رابطه بین سطح تفکرات غیر منطقی و سلامت روان در پسرات تایید شد.بنابراین می توان بیان کرد که بین سطح تفکرات غیر منطقی و تاثیر آن بر سلامت روان رابطه مستقیم در دانشجویان پسر وجود دارد.

فرض چهارم مبنی بر تفاوت بین سطح تفکرات غیر منطقی دانشجویان دختر و پسر بود که این فرض تایید نشد و بر اساس این فرض می توان بیان نمود کهه بین سطح تفکرات غیر منطقی در دانشجویان پسر و دختر تفاوتی نیست.

فرض پنجم مبنی بر تفاوت بین سلامت روان در دختران و پسران دانشجو که این فرض نیز تایید نشد.پس از نظر سلامت روان بین دختران و پسران تفاوتی وجود ندارد.به عنوان کلی از پژوهش می توان مطرح کرد که تفکرات غیر منطقی می تواند به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر بر سلامت روان به شمار آید.بنابراینبررسی وسیع تر در این زمینه می تواند راه گشای بسیاری از مشکلات افراد جامعه باشد


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 107
نام نویسنده: اسماعیلی، معصومه
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 187
چکیده: 

در این پژوهش به بررسی و مقایسه رشد قضاوت اخلاقی و رشد شناختی ( هوش) در نوجوانان عادی و بزهكار ( 17-12) سال شهر مشهد پرداخته شد. تعداد 120 نفر در دو گروه 60 نفری نوجوانان عادی دختر و پسر از دانش آموزان مدارس راهنمايی و دبیرستان كه در مدارس عادی درس می خواندند و تعداد 120 نفر، در دو گروه 60 نفری از نوجوانان بزهكار دختر و پسر كه از كانون اصلاح و تربیت، زندان مركزی و مركز بازپروری حریت به طور تصادفی انتخاب شدند سطح رشد قضاوت اخلاقی كلبرگ و رشد شناختی ( هوش) از تست هوش كتل مقیاس 2 ( فرم A و B ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. اجرای تست ها و ها نشان داد كه: 1. بین سطح رشد قضاوت اخلاقی و رشد شناختی ( هوش) در دو گروه نوجوانان عادی و بزهكار تفاوت معنی داری وجود دارد و نوجوانان بزهكار از نظر رشد قضاوت اخلاقی و رشد شناختی ( هوش) نسبت به نوجوانان عادی در سطح پایين تری قرار دارند. 2. جنسیت در رشد قضاوت اخلاقی تاثیر تعیين كننده و معنی داری نداشت. 3. با افزایش سن، افراد در سطح بالاتری از رشد قضاوت اخلاقی قرار می گیرند و متناسب با رشد شناختی، رشد قضاوت اخلاقی هم افزایش می یابد. 4. بیشترین تفاوت در رشد قضاوت اخلاقی در سنین 12 تا 14 سالگی مشاهده شد كه نشان دهنده یك تحول قابل ملاحظه در این سالها می باشد. همچنین تفاوت بزرگ دیگری در فاصله سنی 17 سالگی مشاهده شد. 5. در بررسی همبستگی بین هوش و تحول اخلاقی این نتیجه حاصل شد كه هرچه هوش افزایش پیدا كند رشد قضاوت اخلاقی هم در سطح بالاتری قرار می گیرد.

فهرست مندرجات - منابع و مآخذ - نتيجه گيري

ابزار پژوهش نيست


استاد راهنمای اول: لطف آبادي، حسين


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 106
نام نویسنده: بابائی، مرجان
نویسنده دوم: حامد رعيتی، اعظم
مقطع تحصیلی:  کارشناسی
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 100
چکیده: 

فاقد چكيده


استاد راهنمای اول: صالحی فدردی، جواد


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 105
نام نویسنده: قندهاریزاده، افسانه
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1378
تعداد صفحات: 155
چکیده: 

در این پژوهش به منظور بررسی رابطه بین حمایت اجتماعی ( خانواده- دوستان ) و سلامت روانی نوجوانان از سه مقیاس سنجش حمایت خانواده ( PSS-FA )، حمایت دوستان ( PSS-FR ) و سلامت عمومی ( GHQ-28 ) استفاده شد. در این سه مقیاس روی یك نمونه 420 نفری از دانش آموزان دبیرستان های نواحی هفت گانه مشهد ( 78-77) كه به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، اجرا گردید.

روش این پژوهش توصیفی و روش های آماری مورد استفاده، ‌آزمون t ، ضریب همبستگی، تحلیل واریانس یك طرفه (ANOVA ) می باشد. نتایج نشان داد كه بین حمایت خانواده و سلامت روانی نوجوانان و نیز كلیه زیر مقیاس های سلامت روانی ( علائم جسمانی، اضطراب، افسردگی، اختلال در كنش اجتماعی)‌ رابطه معنی داری وجود دارد. اما بین سلامت روانی و نیز كلیه زیر مقیاس های سلامت روانی و حمایت دوستان از نوجوانان رابطه معنی داری مشاهده نشد. نتایج آزمون t نشان داد، میزان سلامت روانی دختران به طور معنی دار از میزان سلامت روانی نوجوانان پسر كمتر است. همچنین نتایج آزمون ( GHQ-28 ) حاكی از اختلال بیشتر نوجوانان دختر در علائم جسمانی و اضطراب است. نتایج آزمون t نشان داد، میزان حمایت خانواده از نوجوانان بیشتر از میزان حمایت دوستان می باشد. به علاوه نوجوانان دختر به طور معنی داری بیشتر از نوجوانان پسر مورد حمایت خانواده قرار گرفته بودند در حالی كه نوجوانان پسر بیشتر مواقع مورد حمایت دوستان قرار گرفته بودند كه این تفاوت در سطح معنی داری نبود.

نتایج تحلیل واریانس نشان داد، سلامت روانی نوجوانان یا درآمد متوسط خانواده بیشتر از سلامت روانی نوجوانان با درآمد پایين خانواده است. همچنین نتایج حاكی از آن بود كه میزان اختلال در كنش اجتماعی نوجوانان یا درآمد پایين از میزان اختلال در كنش اجتماعی در نوجوانان با درآمد بالا و متوسط بیشتر بود. اما بین اضطراب، افسردگی و علائم جسمانی و سطوح درآمد خانواده تفاوتی مشاهده نشد. و نتیجه دیگر اینكه، نوجوانانی كه درآمد خانواده شان متوسط بود بیشتر مورد حمایت خانواده قرار گرفته بودند و نوجوانانی كه میزان درآمد خانواده شان بالا بود بیشتر مورد حمایت دوستان قرار گرفته بودند. همچنین، نتایج نشان داد كه بین ترتیب تولد، میزان تحصیلات والدین، طلاق يا فوت یكی از والدین و تعداد افراد خانواده، با سلامت روانی، رابطه معنی داری وجود ندارد. به طور كلی نتایج به دست آمده گویای این واقعیت است كه خانواده به عنوان یكی از منابع مهم حمایت اجتماعی احتمالا بر سلامت روانی اعضاء خانواده می تواند موثر باشد و همسالان نیز به عنوان كانونی برای حمایت می تواند مطرح باشد، كه احتمالا میزان تاثیر گذاری این دو كانون حمایت وابسته به فرهنگ می باشد. و احتمالا طبقه اجتماعی ( وضعیت اقتصادی) و جنسیت در بهره مندی سلامت روانی نقش دارد.

فهرست مندرجات - منابع و مآخذ- نتيجه گيري



استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا
استاد مشاور اول: ثنائي، باقر
استاد مشاور دوم: دلاور، علي

<   11121314151616263646566676869707172737475767778798081828384858687   >


فهرست پايان نامه ها


منوي كاربر


پيوند هاي مفيد


لينك هاي مفيد


صفحه اصلی | تماس با ما | نقشه سایت 
©2008 Ferdowsi University Of Mashhad.