دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد :: Ferdowsi University of Mashhad

مثال


<   111213141515253545556575859606162636465666768697071727374757677788898108118128138148   >


تعداد نتایج به دست آمده: 1557 مورد

>> علوم تربیتی
شماره بازیابی: 283
نام نویسنده: عبدالعلی زاده فرد، آزاده
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1392
تعداد صفحات: 233
چکیده: 

با توجه به نقشی که سند برنامه درسی ملی در ارتقای کیفیت برنامه­ های درسی و آموزشی دارد و از طرفی امری نوپا و بدیع در ایران محسوب می­شود بنابراین همواره و به طور مستمر نیاز به بازنگری، ارزیابی و تحلیل خواهد داشت تا به زدودن نواقص و کمبودهای آن یاری رساند، از این رو اقدام در جهت رفع ابهامات و بهبود کیفیت سند برنامه­ درسی ملی از جمله اهداف مهم در پژوهش­های مرتبط با سند مذکور میباشد، لذا هدف از این مطالعه تحلیل و ارزیابی رویکرد کلان (فطرت­ گرایی توحیدی) و عناصر چهارگانه ­ی سند برنامه ­درسی ملی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نظر متخصصان می­ باشد. در این پژوهش از روش پژوهش کیفی، شیوه ارزشیابی و مدل تخصص محور استفاده شده است. جامعه­ ی آماری این پژوهش را متخصصان حوزه­ی برنامه درسی که در زمینه برنامه درسی ملی پژوهش انجام داده ­اند، تشکیل  می­دهند که با استفاده از روش نمونه­ گیریِ گلوله ­برفی 11 نفر برای انجام مصاحبه انتخاب شدند.  ابزار گردآوری یافته ­ها مصاحبه ­ی نیمه ­ساختاریافته می­ باشد و جهت رواییِ آن از معیار چهارگانه­ ی لینکن و گابا استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که سند برنامه ­درسی ­ملی نقاط ضعفی از منظرِ اساسی و بنیادی دارد که خود موجب شکل گرفتن اشکالات فنی می­شود، مهمترین و اصلی­ ترین اشکال بنیادی که کلیت سند را آسیب­پذیر نموده و وضعیت مطلوبِ آن را به مخاطره می­اندازد " عدم تبیین نظریه­ ی هنجاری فطرت­ گرایی توحیدی" می­باشد. هم­چنین عدم سازگاری بین عناصر برنامه ­درسی ملی (اهداف، محتوا، راهبردهای یاددهی یادگیری و ارزشیابی) به لحاظ رویکردی و نوآورانه نبودن این عناصر از اشکالات بنیادی و وارد به سند می­ باشد. لذا با توجه به نتایج پژوهش می­توان نتیجه گرفت بازاندیشی جدی جهت تبیین ماهیت فطرت­گرایی توحیدی، برقراری سازگاری درونی سند و بهره­ گیری از متخصصان به ویژه متخصصان حوزه­ی دین و دین­شناسی می­تواند تا حد چشمگیری موجب چرخش سند برنامه ­درسی ملی به سمت وضعیت مطلوب گردد.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ

فاقد


استاد راهنمای اول: امين خندقي، مقصود
استاد مشاور اول: قندیلی، سید جواد
استاد مشاور دوم: مهرام، بهروز
کلید واژه ها:  برنامه درسی ملی ، هدف ، محتوا ، راهبردهای یاددهی-یادگیری ، ارزشیابی ، فطرت گرایی توحیدی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 129
نام نویسنده: ضیایی، سمانه
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 125
چکیده: 

تعارض نتیجه اختلاف نظر کارکنان در رسیدن به هدف های سازمان است. امروزه با توجه به پیچیدگی روز افزون سازمان و تفاوت در اندیشه، نگرش، و باورهای افراد، تعارض به عنوان جزء اجتناب ناپذیر زندگی سازمانی مطرح است. در کتابخانه های دانشگاهی نیز همانند دیگر سازمان ها امکان بروز تعارض وجود دارد. از این رو، بررسی عوامل بروز تعارض و شناسایی راهبردهای مدیریت تعارض از دیدگاه کتابداران مورد توجه این پژوهش قرار گرفت. نوع پژوهش کاربردی است که به روش پیمایشی انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را کتابداران کتابخانه های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد تشکیل می دهد. ابزار گردآوری داده ها در این پژوهش دو می باشند. با بررسی پژوهش ها و دیدگاههای صاحبنظران هفت عامل، امکانات و منابع محدود، سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش، تبعیض، تعارض و ابهام در نقش و وظایف کارکنان، قوانین و مقررات سازمانی، تغییرات اجتماعی و سازمانی، و وابستگی بخش های مختلف به یکدیگر، شناسایی و مبنای محقق ساخته عوامل بروز تعارض قرار گرفتند. برای شناسایی راهبردهای مدیریت تعارض نیز پوتنام و ویلسون (1998) که شامل سه راهبرد راه حل گرایی، عدم مقابله و کنترل می باشد، استفاده شد. یافته های پژوهش نشان می دهد، از میان عوامل بروز تعارض کمترین میانگین مربوط به تعارض و ابهام در نقش است و بیشترین میانگین مربوط به سیستم ارزیابی عملکرد و پاداش می باشد. بررسی میزان بکارگیری هر یک از سبک های مدیریت تعارض نیز نشان داد، در کتابخانه های مورد بررسی کتابداران بیشتر از راهبرد کنترل یا رقابت در برخورد با تعارض استفاده می نمایند. نتایج فرضیه های پژوهش نیز حاکی از آن است، بین راهبردهای مدیرت تعارض و متغیرهای فردی (جنسیت، سابقه کار، مدرک تحصیلی، وضعیت استخدامی) رابطه معنادار وجود ندارد. فرضیه تفاوت نیز نشان داد، بین عوامل بروز تعارض و همچنین راهبردهای مدیریت تعارض در کتابخانه های دانشگاه فردوسی و علوم پزشکی مشهد تفاوت معنادار وجود ندارد.

فهرست مندرجات

منابع و ماخذ



استاد راهنمای اول: صنعت جو، اعظم
استاد مشاور اول: دیانی، محمدحسین
کلید واژه ها:  عوامل بروز تعارض ، مدیریت تعارض ، کتابخانه های دانشگاهی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 128
نام نویسنده: هراتی، هادی
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1389
تعداد صفحات: 113
چکیده: 

هدف اصلي اين پژوهش بررسي هزينه ‐ سودمندي و ميزان استفاده از کتاب هاي لاتين بخش
امانت کتابخانه هاي دانشگاه فردوسي مشهد بوده که در طي سالهاي ۱۳۸۲ تا ۱۳۸۷ خريداري
شده اند. اين پژوهش، کاربردي بوده و از طريق روش پيمايشي انجام شده است. تعداد ۳۵۵۸ جلد که معادل 27/5% از کل کتابهای خریداری شده بود,به عنوان حجم نمونه انتخاب و به منظور تجزی و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و استنباطي استفاده شد.نتایج نشان داد 47/5% از کتابهای لاتین اصلا استفاده نشده و 23% فقط یکبار استفاده شده بودند.در خصوص نسبت امانت هر کتاب، کتابخانه دانشکده معماري با 4/52 بار امانت براي هر کتاب و هزينه ‐سودمندي 95 هزار ریال به ازاي هر بار استفاده از کتاب هاي لاتين، در بهترين وضعيت بوده است.به طور کلی 46%  از هزینه ای که بابت خرید کتابهای لاتین شده , بدون استفاده بوده وبه عبارتی هدر رفته است.حدود 56% استفاده از کتابهای لاتین در کتابخانه های دانشگاه به مردان و 44% به زنان مربوط بود. همچنين مشخص شد که بين دو متغير قيمت کتاب ها و
ميزان استفاده از آنها همبستگي معني داري وجود داشته است، به اين صورت که هرچه قيمت
خريد کتاب بالا رفته ميزان دفعات استفاده از آن کتاب، نيز افزايش يافته است. از لحاظ استفاده
کنندگان سطوح مختلف تحصيلي و پرسنل دانشگاه از کتاب هاي لاتين، دانشجويان کارشناسي با 37% بیشترین و کارمندان با 4% کمترین ميزان استفاده را به خود اختصاص داده بودند. نتايج نشان داد کتاب هاي رده موضوعي QA  (ریاضیات و علوم رایانه ) با 13/5 % و انتشاراتWiley  با 14/7% بیشترین استفاده را داشته اند و و بيشترين کتاب هاي استفاده شده مربوط به آمريکاي شمالي با ۵۰ % و سپس اروپا با ۳۶ % بوده است. در نهايت مناسب ترين الگوي اختصاص ميزان بودجه
خريد کتاب براي کتابخانه هاي مورد مطالعه ارائه گرديد.

فهرست مندرجات

منابع و ماخد



کلید واژه ها:  امانت کتاب ، کتاب هاي لاتين ، مجموعه سازي ، هزينه‐ سودمندي ، دانشگاه فردوسي مشهد


>> کتابداری
شماره بازیابی: 127
نام نویسنده: خسروی، رضا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1392
تعداد صفحات: 140
چکیده: 

بهترین عامل برای تعیین میزان موفقیت یک سیستم اطلاعاتی کاربران هستند. عدم امکان استفاده مؤثر کاربر از یک سیستم اطلاعاتی موجب هدر رفتن هزینه‌های هنگفتی می‌شود که هر سازمان برای تولید و بهبود آن سیستم صرف کرده است. دانشگاه فردوسی مشهد به دنبال دسترسی به اهداف کلان دانشگاه و به منظور گردآوري و سازماندهی اطلاعات علمی تولید شده توسط اعضاء هیأت علمی از سال 1385 اقدام به طراحی سیستمی تحت عنوان "سیستم اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد" (ساعد) کرده است. نتایج پژوهشها نشان می دهد که در صورتی که راهنماهای مناسب در سیستم مدیریت اطلاعات وجود داشته باشند، اعضای هیأت علمی به راحتی و با کمترین خطا می توانند اطلاعات آثار خود را در ساعد ذخیره کنند. در همین راستا این پژوهش به دنبال آن بود تا بعد از اجرا و پیاده سازی راهنماها (شامل انواع راهنماهای متنی و فیلم­های آموزشی) بر روی کاربرگه ­ها میزان تمایل و رضایت اعضای هیأت علمی به استفاده از ساعد را بررسی کند. استفاده ­پذیری در این پژوهش بر دو مفهوم تمایل به استفاده و رضایت­مندی (شامل مفید بودن و کارآمدی) اشاره دارد.

تحلیل داده­های گردآوری شده نشان داد که راهنماها با میانگین 64/3 و فیلم­های آموزشی با میانگین 85/3 توانستند تمایل اعضای هیأت علمی به استفاده از ساعد را افزایش دهند. نتایج آزمون t برای آزمون فرضیه نیز مشخص کرد که راهنماها و فیلم­های آموزشی توانسته اند رضایت مندی اعضای هیأت علمی دانشگاه فردوسی مشهد را در استفاده از ساعد افزایش دهند.

نتایج نشان داد، چنانچه راهنماها بر اساس نیاز کاربران آن­ها و منطبق بر اصول پایه راهنماها و تظریه­ های آموزش رایانه‌محور طراحی شوند، می‌توانند استفاده‌پذیری انواع سیستم‌های اطلاعاتی، نرم افزارهای رایانه‌ای و کتابخانه‌ایی را تا حد قابل توجهی افزایش دهند. همچنین از آنجایی که کتابداران با انواع این سیستم­ها (مخازن سازمانی)، بیش از سایر افراد آشنا هستند، در دسترس‌ترین افراد برای طراحی و تهیه راهنماها هستند و می‌توانند کمک شایانی در راستای افزایش استفاده‌پذیری سیستم‌ها و نرم افزارهای متفاوت داشته باشند.

فهرست مندرجات

منابع و مآخذ


 


استاد راهنمای اول: پریرخ، مهری
استاد مشاور اول: فتاحی، رحمت الله
کلید واژه ها:  آزمون استفاده پذیری ، مفید بودن ، کارآمدی ، آموزش رایانه محور ، سیستم اطلاعات علمی ، راهنمای پیوسته ، فیلم آموزشی ، سیستم اطلاعات علمی دانشگاه فردوسی مشهد ، ساعد


>> کتابداری
شماره بازیابی: 126
نام نویسنده: کیانی، محمدرضا
مقطع تحصیلی:  دکترا
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 211
چکیده: 

 

مقدمه/ زمینه: در عصر اطلاعات، نمونه‌های بسیاری از عدم استفاده از اطلاعات را در پیرامون خودمان و حتی در رفتار اطلاعاتی خودمان شاهد هستیم. در چنین فضایی پرداختن به عدم استفاده از اطلاعات در جایگاهی مستقل از مفهوم استفاده از اطلاعات و نه به معنای معکوس آن، دغدغه‌ای است که به نظر می‌رسد از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این مفهوم اگرچه خیلی دیر و در ابتدای قرن بیست و یکم، جایگاهی مستقل یافته است، لیکن در سر آغاز راهی است که ادامه آن نیل به نظریه‌ای منسجم را درباره این رفتار مهم اطلاعاتی نوید می‌دهد.

هدف: هدف اصلی این پژوهش بررسی و آزمون الگوی روابط میان عدم استفاده اجباری از اطلاعات و مقوله‌های فرعی آن با اجتناب شناختی، جهت گیری منفی به مشکل و عدم تحمل بلاتکلیفی و مقوله‌های فرعی آن‌ها و با رویکردی شناختی است تا میزان ارتباط هر یک از این متغیرها را با موضوع اصلی پژوهش و با هم بسنجد.

روش شناسی: این پژوهش از نظر تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها، توصیفی و از نوع همبستگی (با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری) است. نوع کار تحقیقاتی، کاربردی است و گردآوری داده‌ها به روش پیمایشی ( و مصاحبه نیمه ساختار یافته اجرا شده در نمونه‌ای به حجم 214 نفر، حاصل از جامعه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد) انجام شده است. برای بررسی روابط مورد نظر پژوهش و درک چرایی این روابط، پژوهشگر از رویکرد ترکیبی (کمی و کیفی) بهره گرفته است.

یافته‌ها: حوزه تحصیلی و جنسیت آزمودنی‌ها تأثیری بر میزان متغیرهای مورد مطالعه نداشتند، اما مقطع تحصیلی بر دو متغیر اجتناب شناختی و جهت گیری منفی به مشکل مؤثر و بر متغیرهای عدم استفاده اجباری از اطلاعات و عدم تحمل بلاتکلیفی بی تأثیر بود. داده‌های کمی و کیفی همسو با هم تأثیر عوامل شناختی را بر عدم استفاده اجباری از اطلاعات تأیید کردند. اغلب آزمودنی‌ها به طور متوسط شرایط مرتبط با اجتناب شناختی، جهت گیری منفی به مشکل و عدم تحمل بلاتکلیفی را هم خود تجربه کرده بودند و هم در همتایان خود سراغ داشتند و ضمناً نقش این عوامل را بر عدم استفاده اجباری از اطلاعات مهم قلمداد می‌کردند. در ادامه با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری و به منظور آزمون فرضیه‌ها و سؤال‌ها، روابط میان متغیرها و شاخص‌های آن‌ها با هم آزمون و تحلیل شد و در نهایت یک مدل کلی از عدم استفاده اجباری شناختی از اطلاعات آزمون و برازش شد.

نتایج: نتایج نشان داد متغیرهای مداخله گر مؤثر بر عوامل شناختی رفتار عدم استفاده اجباری از اطلاعات عبارتند از: خود کارآمدی ادراک شده، وضعیت عاطفی قبلی و نزدیکی تهدید به فرد. این پژوهش توانست از دو طریق (تأیید نقش شاخص‌های شناختی مدل پژوهش و تأیید نقش متغیرهای مستقل پژوهش)، تأثیر عوامل شناختی را در عدم استفاده اجباری از اطلاعات تأیید کند. دستاورد بعدی این پژوهش تفکیک عوامل شناختی منجر به رفتار عدم استفاده اجباری از اطلاعات به دو بخش جنبه‌های احساسی و عاطفی (روان شناختی) شناخت و جنبه‌های اطلاعاتی و دانشی (غیر عاطفی) شناخت، بود.

کاربردهای احتمالی: یافته‌های این مطالعه ممکن است در حوزه‌های زیر کاربرد داشته باشد: در ابتدا این رساله با معرفی شرایط منجر به عدم استفاده اجباری از اطلاعات، و با تشریح موانع شناختی منجر به این رفتار و طراحی ابزار لازم، زمینه را برای شناخت هرچه بهتر حرفه مندان و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی از این رفتار مهیا می‌سازد. نتیجه چنین شناختی کمک به پیشرفت رشته در عرصه‌های نظری و عملکردی خواهد بود. شناخت رفتار عدم استفاده از اطلاعات به عنوان رفتاری مستقل و تمیز دادن انواع و شرایط منجر به این رفتار اطلاعاتی، برای همه و به خصوص حرفه مندان و متخصصان علم اطلاعات و دانش شناسی ضروری است. شناسایی عوامل مؤثر بر این رفتار به آنان یاری می‌رساند تا حد امکان این رفتار را از شرایط اجبار و غیر قابل اجتناب خارج سازند؛ و در کاهش آن در خود و در کاربران مراکز اطلاع رسانی محل اشتغال خود، موفق‌تر عمل نمایند.

اصالت/ ارزش: این رساله از سه جهت می‌تواند اصیل و نو باشد. اول موضوع آن که در ایران برای اولین بار و در سطح بین‌المللی دومین مطالعه‌ای است که به عدم استفاده از اطلاعات به عنوان موضوعی مستقل از استفاده از اطلاعات پرداخته است. رویکرد شناختی به این موضوع نیز کاملاً اصیل و بی همتا در سطح ملی و بین‌المللی است. روش مورد استفاده در تجزیه و تحلیل داده‌ها (مدل معادلات ساختاری) در حوزه علم اطلاعات و دانش شناسی در کمتر مطالعه‌ای مورد استفاده قرار گرفته است. در پایان این پژوهش الگویی از روابط میان متغیرها و شاخص‌های مورد مطالعه عرضه شده است که حاصل همین مطالعه و برخاسته از نتایج کمی و کیفی آن در ترکیب با چارچوب نظری و پیشینه مطالعاتی آن است.

فهرست مندرجات

منابع و مآخذ


 


استاد راهنمای اول: دیانی، محمدحسین
استاد مشاور اول: فتاحی، رحمت الله
کلید واژه ها:  عدم استفاده از اطلاعات ، عدم استفاده اجباری ، اجتناب شناختی ، جهت گیری منفی به مشکل ، عدم تحمل بلاتکلیفی ، موانع شناختی ، آستانه کمبود دانش ، کم توجهی ، پالایش اطلاعات


>> کتابداری
شماره بازیابی: 125
نام نویسنده: کیانی، حمیدرضا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 174
چکیده: 

این پژوهش با استفاده از روش علم ­سنجی در پی بررسی ساختار طبقه ­بندی رشته ­ها و همپوشانی آن­ها درطبقه بندی موضوعی ISI, به منظور شناسایی خطاهای نظام ­مند ناشی از آن در مطالعات علم­ سنجی است. جامعۀ پژوهش کلیّۀ مقالات نمایه ­شده در پایگاه وب آو ساینس در سال 2007 به عنوان سال پایه به همراه استنادهای آن­ها در طول سال­های 2007 تا 2011 می­باشد. یافته ­های پژوهش نشان داد بین مقالات نمایه­ نامه استنادی جامع علوم، علوم اجتماعی، و هنر و علوم انسانی همپوشانی برقرار است. نمایه­ نامه استنادی علوم اجتماعی با 32420 عنوان (79/32%)، بالاترین میزان همپوشانی را به نسبت کلّ مقالات خود با نمایه ­نامه استنادی جامع علوم دارد و نمایه ­نامه استنادی هنر و علوم انسانی نیز با 1308 مقاله (47/4% به نسبت حجم خود و 16/0% به نسبت حجم نمایه­ نامه استنادی جامع علوم)، کمترین میزان همپوشانی با نمایه ­نامه استنادی جامع علوم را دارد؛ همچنین 4085 عنوان از مقالات (97/13%) نمایه ­نامه استنادی هنر و علوم انسانی با مقالات نمایه ­نامه استنادی علوم اجتماعی همپوش هستند، امّا همپوشانی نسبی این نمایه­ نامه با توجّه به حجم نمایه­ نامه استنادی علوم اجتماعی 13/4% است. با توجه به چند­رشته ­ای بودن سه پایگاه نمایه­ نامه استنادی جامع علوم، نمایه­ نامه استنادی علوم اجتماعی و نمایه ­نامه استنادی هنر و علوم انسانی و مشخّص نبودن مرز میان رشته ­ها در طبقه­ بندی موضوعیISI، نوعی همپوشانی در رشته ­های مختلف موجود در این سه پایگاه ایجاد شده است. این وضعیت منجر به افزایش حجم و میزان رؤیت­ پذیری برخی رشته­ ها شده است. بیشترین افزایش حجم نسبت به حجم اوّلیه و رؤیت‌پذیری نسبت به رؤیت­ پذیری اوّلیه در رشته ­های حوزۀ هنر و علوم انسانی مشاهده شد. همچنین با در نظر گرفتن منشاءِ تولید مقالات مشخّص شد که بین متوسط استناد به هر مقاله در سه حوزۀ علوم، علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی تفاوت معناداری وجود دارد، به طوری که متوسط استناد به هر مقاله در حوزۀ علوم بیشتر از حوزۀ هنر و علوم انسانی است و در حوزۀ علوم اجتماعی، و هنر و علوم انسانی تفاوت معناداری مشاهده نگردید. جهت همپوشانی موضوعی یا تداخل محتوایی رشته ­های حوزۀ علوم بیشتر به سمت علوم اجتماعی است و برعکس؛ امّا در جهت همپوشانی موضوعی رشته های حوزۀ هنر و علوم انسانی با حوزۀ علوم و علوم اجتماعی تفاوت معناداری مشاهده نشد.

فهرست مندرجات

فهرست منابع و مآخذ

فاقد


استاد راهنمای اول: داورپناه، محمد رضا
استاد مشاور اول: فتاحی، رحمت الله
کلید واژه ها:  علم سنجی ، خطای نظام مند ، رؤیت پذیری ، همپوشانی موضوعی ، تداخل محتوایی ، طبقه¬بندی موضوعی ISI ، پایگاه وب آو ساینس ، مؤسّسۀ اطّلاعات علمی


>> کتابداری
شماره بازیابی: 124
نام نویسنده: رهنما، ساناز
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 183
چکیده: 

امروزه برقراري ارتباط موثر را مي‌توان از الزامات زندگي اجتماعي دانست. كتابداران شاغل در كتابخانه‌ها نيز با برقراري ارتباط شايسته و مناسب با كاربران مي‌توانند نقش مهمي در مرتفع نمودن نيازهاي اطلاعاتي جامعه داشته باشند. پژوهش حاضر با هدف بررسي وضعيت مهارت‌هاي ارتباطي كتابداران دانشگاه فردوسي مشهد و سنجش ميزان رضايتمندي دانشجويان از ارتباط با كتابداران صورت پذيرفت. اين پژوهش از نوع كاربردي بوده و به شيوه پيمايشي انجام شد. به منظور گردآوري اطلاعات از كتابداران و دانشجويان از و فرم اطلاعات جمعيت شناختي بهره گرفته شد.

 

يافته‌هاي پژوهش نشان داد، به طور كلي وضعيت مهارت‌هاي ارتباطي كتابداران خوب مي‌باشد و در اين راستا بررسي رابطه ميان رضايتمندي دانشجويان از تعامل با كتابداران و ميزان برخورداري كتابداران از مهارت‌هاي ارتباطي نشان داد بين اين دو متغير رابطه معناداري وجود دارد. همچنين آزمون ساير فرضيه‌هاي پژوهش نشان داد ميان متغيرهاي "ميزان تحصيلات" و "تجربه" كتابداران با ميزان برخورداري از مهارت‌هاي ارتباطي رابطه معناداري وجود ندارد. افزون بر آن، يافته‌ها نشان داد وضعيت برخورداري كتابداران از مهارت‌هاي ارتباطي در حوزه‌هاي تحصيلي چهارگانه، در يك سطح بوده و تفاوت معناداري در اين رابطه مشاهده نشد. با اين وجود بين ميزان رضايتمندي دانشجويان از برقراري تعامل با كتابداران در حوزه‌هاي تحصيلي چهارگانه تفاوت معناداري وجود دارد و بررسي تاثير متغير "جنسيت" بر ميزان رضايتمندي دانشجويان نشان داد، ارتباط معناداري ميان رضايتمندي دانشجويان از تعامل با كتابداران همجنس و غيرهمجنس وجود ندارد. يكي ديگر از اهداف پژوهش حاضر شناسايي مهمترين عوامل موثر بر تعامل بين فردي از ديدگاه كتابداران بود. نتايج به دست آمده نشان داد، مهمترين عوامل موثر بر تعامل بين فردي، ابتدا عوامل سازماني است و پس از آن عوامل محيطي، فردي و فرهنگي تاثيرگذار مي‌باشند. افزون بر اين، در رابطه با مهمترين عوامل رضايتمندي دانشجويان از تعامل با كتابداران، يافته‌هاي پژوهش نشان داد مراجع‌پذير بودن، اشارات و حركات، اعلام آگاهي از حضور ديگران، اجتناب از كاربرد واژگان خاص، گوش دادن فعال، پايان رضايت بخش به تعامل، لحن صدا و تنظيم عواطف مهمترين اين عوامل عنوان شده كه ميزان رضايت نيز در حد مناسبي تعيين گرديد.

فهرست مندرجات

فهرست منابع و مآخذ


استاد راهنمای اول: فتاحی، رحمت الله
استاد مشاور اول: دياني، محمد حسين
کلید واژه ها:  مهارت‌هاي ارتباطي ، تعامل بين فردي ، رضايتمندي ، دانشجويان ، كتابداران ، دانشگاه فردوسي مشهد ، عوامل موثر بر تعامل بين فردي


>> کتابداری
شماره بازیابی: 113
نام نویسنده: نصيري مقدم، محمد
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1390
تعداد صفحات: 168
چکیده: 

هدف پژوهش حاضر ارزیابی توان کتابخانه های عمومی شهر مشهد در پاسخگویی به نیازهای فیزیکی و اطلاعاتی معلولان بر اساس استانداردهای جهانی و کشوری می باشد. جامعه آماري اين پژوهش ساختمان، تجهيزات و منابع21 كتابخانه ي عمومي شهر مشهد بود.  جامعه انساني اين تحقيق نيز عبارتند از: 1) مسوولان کتابخانه 2)  نمونه اي حداقل 30 نفر از معلولين عضو و نمونه اي حداقل 30 نفر از معلولين غير عضو در 21 كتابخانه ی عمومي شهر مشهد. این پژوهش از نوع کاربردی و به روش پیمایشی توصیفی انجام گردید. برای گردآوری اطلاعات از ، مصاحبه و مشاهده استفاده شد. در پژوهش حاضر از دو نوع براي بررسي ديدگاههاي مسؤولان و معلولان استفاده گردید. برای سنجش روایی از استاندارد IDA به ADA و سیاهه وارسی دسترسي به كتابخانه ها براي افراد داراي معلوليت ايفلا 2005 و نيز سیاهه وارسی ايجاد محيطي بدون مانع براي كتابخانه ها، و نظرات اساتید راهنما و مشاور، و برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد که براي مسؤولین 87/. و معلولان عدد 89/. تعيين گرديد كه ضریب قابل قبولي بود. یافته های پژوهش نشان داد که: 1) سیاست مدونی برای ارائه خدمات کتابخانه ای به معلولان وجود ندارد، 2) میانگین ارزیابی کلی معلولان از میزان دسترس پذیری به ساختمان کتابخانه های عمومی مشهد امتیاز 6/2 از 4 می باشد که وضعیت متوسط را نشان می دهد، 3) میانگین ارزیابی کلی مسوولان کتابخانه از میزان دسترس پذیری به ساختمان کتابخانه های عمومی امتیاز 1/2 از 4 می باشد که وضعیت ضعیف را نشان می دهد، 4) بیشترین موانع حرکتی برای معلولان به ترتیب وضعیت پارکینگ، سطح شیبدار، فضای اختصاصی، فضای عمومی، و فضای درونی می باشد. 5) بیشترین موانع حرکتی برای معلولان از دیدگاه مسؤولان کتابخانه به ترتیب، فضای اختصاصی، پارکینگ، فضای عمومی، فضای درونی، سطح شیب دار می باشد. نتایج پژوهش در ارتباط با فرضیه ها نشان داد که: 1) بين تسهیلات و خدمات خاص معلولين در كتابخانه هاي عمومي مشهد با تسهيلات و خدمات خاص مشخص شده براي معلولان در استانداردهاي بين المللي مربوطه تفاوت وجود دارد. 2) مسوؤلان کتابخانه سطح تسهيلات و خدمات خاص معلولين در كتابخانه هاي عمومي مشهد را كمتر از سطحي كه براي اين موارد در استانداردهاي بين المللي مشخص شده است مي دانند. 3) معلولين سطح تسهيلات و خدمات خاص معلولين در كتابخانه هاي عمومي مشهد را در سطحي بسيار كمتر از سطحي مي دانند كه مورد نياز آنهاست. 4) بين نظرات مسوؤلان کتابخانه و معلولان عضو و غير عضو كتابخانه هاي عمومي درباره كميت و كيفيت تسهيلات و خدمات كتابخانه هاي عمومي براي معلولان تفاوت معني داري وجود ندارد.

فهرست مندرجات  منابع و ماخذ  نتيجه گيري 


استاد راهنمای اول: دياني، محمد حسين
استاد مشاور اول: فتاحی، رحمت الله
کلید واژه ها:  معلولان و خدمات کتابخانه های عمومی ، كتابخانه هاي عمومي مشهد ، خدمات كتابخانه براي معلولان


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 539
نام نویسنده: حاتمی، محمدحسن
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 80
چکیده: 

هدف: این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش کنترل خشم بر مهارت‌های سازگاری آن دسته از دانش‌آموزان پسر دوره متوسطه که در زمینه کنترل خشم کاستی‌های اساسی داشته و در اثر برون‌ریزی، آمادگی پرخاشگری و خشونت داشته و یا زمینه‌های بیشتری برای ناسازگاری داشتند، انجام شد. روش: برنامه آموزش کنترل خشم به عنوان عامل آزمایشی برای 15 عضوگروه آزمایش ارائه شد. برای اندازه‌گیری مهارت‌های سازگاری، از سازگاری دانش‌آموزان بهره گرفته شد. برای پردازش داده‌ها، تحلیل کواریانس به کار برده شد. یافته‌ها: نسبت F مشاهده شده از نظر آماری معنادار بود (05/0p<) و پس از کنترل یا تعدیل سهم پیش آزمون، میانگین‌های دو گروه در نمره‌های پس آزمون تفاوت داشتند.

نتیجه‌گیری: اجرای آموزش کنترل خشم می‌تواند مهارت‌های آزمودنی‌ها را در زمینه سازگاری گسترش دهد و از شدت ناسازگاری بکاهد.

فهرست مندرجات  فهرست منابع و ماخذ    فاقد  


استاد راهنمای اول: آقا محمديان شعر باف، حميد رضا
استاد مشاور اول: عبد خدایی، محمد سعید
کلید واژه ها:  آموزش کنترل خشم ، مهارت‌های سازگاری


>> روان شناسی
شماره بازیابی: 538
نام نویسنده: مهري خانيكي، زهرا
مقطع تحصیلی:  کارشناسی ارشد
سال انتشار: 1391
تعداد صفحات: 110
چکیده: 

هدف اين پ‍ژوهش بررسي اثر آموزش پيش از ازدواج مبتني بر طرح خانواده پايدار بر انتظارات زناشويي و ملاك هاي انتخاب همسر در دانش آموزان دختر دبيرستاني مي باشد. پژوهش حاضر يك پژوهش آزمايشي از نوع پيش آزمون -  پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري شامل كليه دانش آموزان مجرد سال سوم دوره متوسطه  شهر خواف بود. حجم نمونه شامل 30 نفر از دانش آموزان دختر مجرد، كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شده و به صورت تصادفي  ساده در دو گروه آزمايش و كنترل قرار داده شدند. ابزار پژوهش، مقياس انتظار از ازدواج و اولويت بخشي ملاك هاي همسر گزيني بود. جهت تجزيه و تحليل داده ها از روش تحليل كواريانس چند متغيري استفاده شد. نتايج تحقيق بيانگر تأييد فرضيه هايي است كه، براساس آن مي توان گفت: آموزش پيش از ازدواج طرح جامع خانواده پايدار موجب تعديل ملاك هاي انتخاب همسر و مولفه هاي آن (محتوايي و فرايندي) و بهبود انتظارات زناشويي و خرده مقياس هاي آن (بدبينانه، ايده آل گرايانه ،واقع گرايانه) در دانش آموزان دختر دبيرستاني مي شود.

فهرست مندرجات   فهرست منابع و مأخذ  نتيجه گيري   

 


استاد راهنمای اول: کیمیائی، سیدعلی
استاد مشاور اول: طبیبی، زهرا
کلید واژه ها:  آموزش پيش از ازدواج ، انتظارات زناشويي ، ملاك هاي انتخاب همسر

<   111213141515253545556575859606162636465666768697071727374757677788898108118128138148   >


فهرست پايان نامه ها


منوي كاربر


پيوند هاي مفيد


لينك هاي مفيد


صفحه اصلی | تماس با ما | نقشه سایت 
©2008 Ferdowsi University Of Mashhad.